Betonarme proje tasarlayan arkadaşlar mimari projedeki kolonları kendinizmi tasarlıyorsunuz yoksa mimarlardan kolonlumu istiyorsunuz? Atıyorum 5-7'lı kat planında hazır kolonlu gelen bir çizimde değiştirme istenmiyorsa ne yapıyorsunuz? Yada kat planına kendiniz kolon yerleştirirken statik anlamda bu kolonların kurtarabilir olduğundan nasıl emin olabiliyorsunuz. (Çok katlı analiz yapılmadan) İki arkadaş statik büro açmayı düşünüyoruz. Yıllarca işin mutfağında şantiyede görev aldım bu tecrübelere dayanarak artık kendi işimi yapmak ve farklı bir deneyim yaşamak istiyorum. Tecrübeli arkadaşlar tecrübe ve tavsiyelerini aktarırlarsa çok memnun olurım
 
Tecrübeli ve iyi mimarlar taşıyıcı sistem konusunda mutlaka bir şeyler yaparlar. Çok katlı az katlı, fark etmez. Mimar yaptığı binanın ayakta durması anlamında asgari bir taşıyıcı sistem kurmalı. Bu tamamen değişecek bir taşıyıcı sistem olabilir, genel de olur da. Nerelerden kiriş geçebilir, kolon nerede olabilir, bunlar benim tasarımı nasıl olumlu veya olumsuz etkileyebilir bunları öngörmesi gerekir.

Ama günümüzde bu tip çalışma pek görmüyoruz nedense. Duvarları çizip gönderiyorlar. Öyle zaman oluyor ki konsolun nereden geçtiğini anlayamaya biliyorsunuz. Kapıyı sıfır noktasına yerleştiriyor, siz kolon koyduğunuzda kapı girmiyor. Kolon yerleştirseler bile boyutlarını minimum düşündüklerinden yukarıdaki problemler hep yaşanıyor.

"Bunu değiştiremezsiniz" deme lüksleri olamaz. Sonuçta hesap var kitap var. Bunlar karşılıklı çalışma ile olur. Hiç kimse "bu böyle olacak" diye tutturmamalı. İyi bir mimar ve mühendis için asıl olan (yada olması gereken); mühendis, mimarın kaygılarını ve beklentilerini ön planda tutarak çalışmalı, mimar da aynı şekilde mühendisin dilinden anlamalı projesini dizayn ederken nerelerde zorlanacağını ön görebilmeli.

Sonuçta ben mimarın, kötü de olsa bir ön çalışma yapmasını arzu ederim. Bazen şöyle yaptığımız da olur: mimarın tasarımına tecrübemize bağlı olarak hesap kitap yapmaksızın bir taşıyıcı sistem giydiririm. Sonra ona göre mimar tasarımın yeniden şekillendir. Tekrar bize gelir. Hesap yapıp son şeklini verip tekrar mimara gönderip onun da son şeklini vermesini sağlarız.

İmkan olduğu sürece bir arada çalışmakta fayda var. Umarım faydalı olmuştur.

N. YILMAZ
 
NYILMAZ":2mfvo839' Alıntı:
Tecrübeli ve iyi mimarlar taşıyıcı sistem konusunda mutlaka bir şeyler yaparlar. Çok katlı az katlı, fark etmez. Mimar yaptığı binanın ayakta durması anlamında asgari bir taşıyıcı sistem kurmalı. Bu tamamen değişecek bir taşıyıcı sistem olabilir, genel de olur da. Nerelerden kiriş geçebilir, kolon nerede olabilir, bunlar benim tasarımı nasıl olumlu veya olumsuz etkileyebilir bunları öngörmesi gerekir.

Ama günümüzde bu tip çalışma pek görmüyoruz nedense. Duvarları çizip gönderiyorlar. Öyle zaman oluyor ki konsolun nereden geçtiğini anlayamaya biliyorsunuz. Kapıyı sıfır noktasına yerleştiriyor, siz kolon koyduğunuzda kapı girmiyor. Kolon yerleştirseler bile boyutlarını minimum düşündüklerinden yukarıdaki problemler hep yaşanıyor.

"Bunu değiştiremezsiniz" deme lüksleri olamaz. Sonuçta hesap var kitap var. Bunlar karşılıklı çalışma ile olur. Hiç kimse "bu böyle olacak" diye tutturmamalı. İyi bir mimar ve mühendis için asıl olan (yada olması gereken); mühendis, mimarın kaygılarını ve beklentilerini ön planda tutarak çalışmalı, mimar da aynı şekilde mühendisin dilinden anlamalı projesini dizayn ederken nerelerde zorlanacağını ön görebilmeli.

Sonuçta ben mimarın, kötü de olsa bir ön çalışma yapmasını arzu ederim. Bazen şöyle yaptığımız da olur: mimarın tasarımına tecrübemize bağlı olarak hesap kitap yapmaksızın bir taşıyıcı sistem giydiririm. Sonra ona göre mimar tasarımın yeniden şekillendir. Tekrar bize gelir. Hesap yapıp son şeklini verip tekrar mimara gönderip onun da son şeklini vermesini sağlarız.

İmkan olduğu sürece bir arada çalışmakta fayda var. Umarım faydalı olmuştur.

N. YILMAZ

N. YILMAZ ilginiz ve yorumunuz için teşekkür ederim. Bu konuyu açmamdaki amaç şantiyede gördüğüm sorunlardan dolayıdır. Örneğin. 4.70 m kat yüksekliği olan B+Z+1-2-3-4 katlı bir yapı da bodrum katta 30/60 kolonların içerisinde 28f14 donatı gördüm. Kolonların zorlandığı kesitin yetmediği aşikarken üst kattan gele
donatıyla kolon ffilizlerini düşünerek mühendisiyle bir şekilde temasa geçtim. Neden bu şekilde bir modelleme yaptın dediğim de mimarın böyle istediğini değiştirmediğini söyledi. (sonra paket programdan çizdiği gibi çıktı almış) Tanıdık bir arkadaşımız olduğundan biliyorum normal kat planı geliyor o da kolonları yerleştiriyor. Ama yerleştirdikten sonra illaki sorunlar çıkacaktır. Sonuçta yapıyı bir bütün olarak dizayn etmiyorsun. Bunun önüne geçmek için ne gibi bir yol izlemeliyim. Genelde piyasa böyleyken ne yaparsam doğru sonuca daha yakın olabilirim? İyi çalışmalar.
 
Technicalman":386hn0w9' Alıntı:
......... mühendisiyle bir şekilde temasa geçtim. Neden bu şekilde bir modelleme yaptın dediğim de mimarın böyle istediğini değiştirmediğini söyledi. (sonra paket programdan çizdiği gibi çıktı almış) Tanıdık bir arkadaşımız olduğundan biliyorum normal kat planı geliyor o da kolonları yerleştiriyor. Ama yerleştirdikten sonra illaki sorunlar çıkacaktır. Sonuçta yapıyı bir bütün olarak dizayn etmiyorsun. ........

Piyasada biz buna "inek sucuk yöntemi" diyoruz. Bilgisayarın bir tarafından ineği veriyorsunuz, diğer tarafından sucuk olarak hazır bir şekilde önünüze geliyor. Çalışma yok, düşünme yok, bilgi katma yok. Bilgisi olmayanın iddiası da itirazı da olamaz (Copyright NY) nokta net.

Mühendisin işi çözüm üretmektir, olmazı göstermek değil. O halde çözümü önerebilmek adına bilgilenmeli, farklı alternatifler geliştirebilmelisiniz. Alternatifleri değerlendirmek karşı tarafın işidir. Yoksa "bu böyle çözülmez" derseniz, biri gelir çözer sizde beceremeyen mühendis pozisyonuna düşersiniz.

N. YILMAZ
 
Geri
Üst