Çatı çaprazı ve aşık sorunları nasıl giderilir

Fatihcelal

Yeni Üye
Makaslı çatı sistemlerinde çatı çaprazları ile aşıklar arasında bir miktar boşluk bırakmalımıyız.Aşığın sehiminden dolayı çaprazlara yük etkimektemidir?(Çapraz ile aşık arasında değmeyece şekilde 1 cm gibi mi yoksa aşığın en yüksek sehimine göre 3-4 cm gibi mi) 2 durumdada çaprazların sonuçları çok farklı çıkmatadır

Makaslı sistemlerde mahya ve dere aşığını 10-15 cm gibi geri çekmekteyiz.Çatı çaprazını oluştur iken makasın düğüm noktalarına göre yerleşim yapmaktayız.Çaprazların uç noktalarını aşıklarla aynı hizaya getirmek için 10 -15 cm geri çektiğimizde (çapraz uç düğüm noktalarını ,aşık düğüm noktalarına getirdiğimizde) aşıklarda çok yüksek oranda eksenel kuvvet oluşmatadır.Makas düğüm noktasına mı uymak gerekir yoksa aşıklara mı?

X şeklindeki çatı çaprazlarının aynı yükleme kombinasyonunda tüm elemanların çekme veya tüm elemanların basınç oluşması durumu doğru mudur.Aynı kombinasyonda biri basınç iken diğer ikisi çekme şeklinde olması beklenmezmi?

Çapraz Uç birleşimi yapılırken 2 çapraz ucu ve makas üst başlık birleştirilerek yapılan birleşimin tasarım raporu oluşmamaktadır.Çapraz uçlarını ve makas başlığının teker teker birleştirdiğimizde rapor oluşmaktadır.2 durumda da makasın çalışması değişmektedir.Burda bir eksiklik mi var?

Makaslı sistemlerde aşıklar sürekli olduğunda mahya ve dere aşığını sehim ve kapasite hesapları hatalı yapılmaktadır,diğer ara aşıklarda bir problem gözükmemektedir.(Tüm sürekli aşık boyu için hesap yapılmaktadır 15m-30 m gibi)

Yapı üzerine çapraz yerleşimi yaparken ilk önce ilk ve son aralığa çapraz yerleşimi yapıyoruz.İlk ve son aralığı atlayarak 2. aralığa yerleşim yapsak yanlış mı yapmış oluruz.
İlk aralığa çapraz yerleşiminin faydaları nelerdir.

Yapı üzerinde sadece çatıda çapraz kullanıldığında çaprazlar düşey düzlemde devam etmediğinde R katsayısını ve süneklik katsayısını nasıl seçmeliyiz.

İlginiz için şimdiden teşekkür ederim.
 
Merhaba;

1- Makas, aşık ve çaprazlar için analiz modelinden düğüm noktalarını kontrol etmeniz gerekir. Aşığın sehimi ile çaprazlar arasında bir bağlantı mevcut değildir. Belirttiğim gibi analiz modelinizi kontrol ediniz. Sorun yaşamanız halinde projenizi gönderiniz.
2- Makas düğüm noktalarına uygun hareket etmeniz daha uygundur. Makas üzerinde ek etkilerin oluşmaması için.
3- Çekme ve basınç durumları kombinasyonunuza ve yüklerinize bağlı olduğu için modeliniz üzerinden konuşulması gerekir.
4- Birleşim raporunu almak için modelinizi farklı kaydedip çapraz uç birleşimini teker teker modelleyiniz. Ancak iki model arasında analiz ve tasarım açısından ciddi fark oluşamaz.Minimal düzeyde fark oluşması normaldir. Modelinizi doğru oluşturduğunuzdan emin olunuz.
5- Modelinizde ilk ve son aşıklar bölünmemiştir, aşıklara ofset mesafesi vererek düzenleyiniz, aşıkları tekrar bölünüz.
6- Çapraz konfigürasyonu mühendis tercihidir.
7- Süneklik düzeyi normal olarak çalışmanız halinde düşeyde deprem yüklerine karşı perde görevi gören çaprazların olmaması sebebiyle sadece çerçeve sistemin deprem etkisini karşılayacağını düşünerek katsayı seçimi yapmanızı tavsiye ederiz.


İyi Çalışmalar.
 
Nurgül hanım merhaba ;

Proje aşağıdaki linktedir;

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.


Çatı çaprazlarının çalışmasında herhangi bir sorun var mıdır.Çaprazların tüm elemanları aynı yükleme kombinasyonunda G-EX li kombinasyonlarda ve G+S lerde tüm elemanlarda basınç oluşmaktadır.

Teşekkür ederim.
 
Merhaba;

Çatı çaprazlarınız da herhangi bir problem görülmemektedir. Makas üst başlığınız basınç etkisinde olduğu için çaprazlara aktarılan yükler sonucunda çaprazların basınç etkisinde çıkması oldukça normaldir. Dilerseniz Sap2000' e aktararak analiz sonuçlarını karşılaştırabilirsiniz.

Örnek projede kırmızı renkli çaprazlar çelik kiriş komutu ile oluşturulmuştur. Analiz sonuçlarına bakıldığında yine sadece basınç etkisinde olduğu görülmektedir. Bu şekilde de test edebilirsiniz.

çapraz.png
 

Ekli dosyalar

  • çapraz deneme.ide85
    2.7 MB · Görüntüleme: 686
Geri
Üst