Betonarme kolon - Çelik makas

ayyapı

Yeni Üye
1-Bu projede veri gerişi ile ilgili bir sorun var mı.
2-Aşıklar analize dahil et dediğimizde aşıklar kurtarmıyor.ama kurumda çalışan arkadaş dahil et dediğinde bu problemi çözmek için bi yönetmenlik var mı.
3-analiz yaptığımda geometri sorunu var deyip analiz yapmıyor.daha sonra tüm çelik çaprazları seçerek çelik çapraz kısmından çapraz yerleşim sekilerline değiştirerek analiz yapıyor .sonra proje üzerinde çalışma yaptığımda tekrardan aynı sorunla karşılaşıp aynı şeyleri yapıyorum.
4-geometri hatasından dolayı verilen kordinatları değerleri kordinat kutusuna yazıp sabitliyorum ama noktaya gidemiyorum. X ve Y e değerini girebiliyorum z değeri giremiyorum zaten.bunun için görsel anlatım yada fotoğraf üzerinden çalışma var mı. o kordinatlara nasıl gidebilirim
4-Birleşimler ile ilgili pdf seklinde bi doküman var mı. (video değil de).açıklamalı şekilde hangi birleşim hangi elamanlarla birleştirilir.yada farklı önerebileceğiniz kaynak var mı.
5-Sadece tüm çelik raporu almak istediğimizde alma sansımız var mı .betonarme rapor olmayacak şekilde .seçmeli rapor kısmında tüm betonarme kısımları kaldırdıktan sonra oluyor galiba.bunun başka kısa yolu var mı.
6-dinamik analiz mod sayısı yetersiz çok karşılaşıyorum genellikle yanlış birleşim yaptığımdan dolayı mı.
7-göreli kat öteleme sorunu var gideremedim.
8-eksenel yük sorunu gideremedim boyut artırıp çok büyük boyutlar çıktı bunun ekonomik bi çözüm yolu var mı
9-pmm oranı sağlanmıyor.bunun ile ilgili çok sorunla karşılaşıyorum.
10-makaslar da sıtabilete yi sağlamak için çapraz kısmından tek çelik çapraz komutunu çizerek stabilete yi sağlayabilir miyiz yoksa çelik kiriş komutuyla sürekli çizmemiz lazım yada ikisiyde aynı ise statik analizde nasıl gibi değerler etkisi olur.çapraz ile kiriş arasında karşılaştırma için.
11-çizdiğim çoğu projede ekonomik çözümler ortaya çıkmıyor .bunun için nasıl bir çelik tasarımı yapmak lazım .

Eğitim videosunu izledim. Çelik proje üretirken dikkat edilecek hususlar videosunuda izledim.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
 
Re: BETONARME KOLON-ÇELİK MAKAS PROJESİ

Merhaba;

2- Aşıkların analize dahil edilmesi halinde yetersizlik yaşanabilir. Çünkü analize dahil etmek demek, aşık kesitinin rijitliğine göre üzerinde eksenel yükünde olması demektir. Ve sizin çatınızda % 32 gibi ciddi bir eğim olduğundan dolayı çok yüksek ihtimal aşıklar yetersiz olur. Aşıkların analize dahil edilmesi durumu için yönetmelikte ek bir madde yoktur. Normalde üzerindeki kaplama yükleri ile birlikte eğilme altında tasarımı yapılır ve mesnet reaksiyonu olarak kolon, kiriş veya makas neye bağlı ise ona yük aktarır. Analize dahil edildiğinde izlediğiniz 'Çelik proje üretirken dikkat edilecek hususlar videosunuda' anlatıldı bu kısım, çaprazların başlangıç, bitiş ve ortalarına denk gelen aşıklar sisteme dahil edilebilir. Burada amaç aşığın düşük kesitle kurtarması değil, bağlı olduğu kiriş veya makası yanal doğrultuda tutulu hale getirerek kiriş veya makasın düşük kesitle geçilmesini sağlamaktır. Bedeli genelde aşıkların kesitlerinin yükselmesi olur. Bu nedenle bu sadece bir opsiyondur. Mühendisin deneyip projesini optimum tasarlamasını sağlar.
3- Çaprazlar ile ilgili durum bazı makaslarla birlikte modellendiğinde oluşuyor. Analiz yapmadan önce her defasında tüm çaprazları seçip sağ tuş özellikler diyip çapraz özelliklerine girip tekrar çıkınız.
4- Geometri hatası betonarme içindir. Çelik için kullanmayınız. Çelik için çakışma kontrolünü kullanınız. Bunun dışında analizde sorun olup olmadığını görmek için analiz sonrası perspektif ekran - sağ tuş - analiz görüntüleme -deformasyonlar bölümüne gidiniz ve düşey yükler ile modal analiz sonucunda yapının nasıl davrandığını kontrol ediniz. Bunu yaparsanız neden analiz yapılamadığını veya hatalar olduğunu bulabilirsiniz.
** Örneğin sizin projenizde düşey yükler altında bakıldığında 2 adet makas alt başlığınızda olmaması gereken bir hareket görünüyor. Katı modele dönüp bakarsanız hatalı birleşim tanımlama sonucu iki makas alt başlığının modelden yok olduğunu görebilirsiniz. Projenizden bu birleşimler silindi. Kutu/boru profiller için alın levhalı kiriş eki bu projede herhangi bir nokta için uyumlu değildir.
* Stabilite kirişlerini makas alt başlığına çapraz uc birleşimi ile tanılayınız. Yani makas alt başlıklarını birbirne bağlamak için kullandığınız boru profilleri çapraz uc birleşimi ile makasa bağlayın. Bunun içinde önce stabilite kirişini ardından makas alt başlığını seçerek birleşimi oluşturabilirsiniz.

5- Seçmeli raporda diğer kısımları kapatıp sadece çeliği aktif bırabilirsiniz. Veya çelik raporlar kısmından tüm eleman raporları ile projenin analiz ayarları ve deprem yönetmeliği raporunu ayrı ayrı alıp siz birleştirebilirsiniz.
6- Karma yapılarda mod sayısının artması normaldir. Ancak çoğunlukla hatalı modelleme sebebiyet verir. Modelleme hataları giderildiğinde yapının büyüklüğüne göre 50 -100-150-200 şeklinde mod adetleri normaldir.
7- Deformasyonlara bakarsanız çatıda çaprazların yerleşimlerinden dolayı modal analiz sonuçlarında ilk bir kaç mod 15 saniye civarında. Bu durumda öncelikle yapının stabilitesi ardından da deprem kuvvetleri ve göreli öteleme etkilenir. Çatıdaki çapraz yerleşimini ya 1 dolu 1 boş yapabilirsiniz. Yada üst başlıkları da birbirine bağlamak için stabilite kirişi kullanabilirsiniz şuanki modele ek olarak. Her ikisini de denemenizi ve yeterli hale geldikten sonra daha hafif olan yapıyı seçmenizi tavsiye ederiz.
8- Eksenel yük sağlamaz çünkü;
a- Makaslarınızda ciddi eğim var, makaslar en iyi her bir bölmesi 45 derecelik açıda iken çalışır. 30-60 arası açılarda modelleme yapmak uygundur. Sizde bir uç 40 cm diğer uç 290 o yüzden sorun yaşamanız normal.
b- Kaplama üzerinde ciddi bir kar yükünüz mevcut ve geçtiğiniz açıklık 16 m
9- Yukarıdaki durum pmm içinde geçerli. Çözüm için makas geometrisini daha verimli hale getirin. Çapraz yerleşimi düzenleyin veya üst başlığa da ek stabilite kirişi girin.
10- Stabilite kirişini çelik kiriş komutu ile giriniz ucuna da çapraz uc birleşimi giriniz. Bu şekilde girişte tek çapraz ile girmeniz arasında analiz ve tasarım açısından fark olmaz.
11- Bunun için birden fazla model girip taşıyıcı sistemi iyileştirmeniz lazım. Biraz çelik yapılar kitaplarından veya internetten araştırma yapmanız örnek projeler incelemeniz faydalı olur.

Not: Sizin yapınız çelik & betonarme karma yapı değil. Göreli öteleme açısından hareket eden tüm düşey elemanlarınız betonarme bu nedenle analiz ayarları sihirbazında düzenleme yapıldı. Yukarıdaki değişiklikleri de uygularsanız göreli öteleme değerleriniz normale dönecektir.

Çelik yapılar için Prof. Dr. Erdogan uzgider'in kitabından faydalanabilir, bunun dışında çevre ve şehircilik bakanlığı internet sitesinden Çelik Yapılar Uygulama Kılavuzunu indirip ondan faydalanabilirsiniz. Tabi internetten de çelik taşıyıcı sistemler ve farklı projelerin incelenmesinde fayda vardır.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
 
Re: BETONARME KOLON-ÇELİK MAKAS PROJESİ

Öncelikle çok teşekkür ederim çok yardımcı oldunuz.
1-2.madde de yazdığınız çaprazların başlangıç, bitiş ve ortalarına denk gelen aşıklar sisteme dahil edilebiliribaresini tam olarak anlamadım .çizdiğim bir adet çaprazda 3 adet aşık geçiyor her çaprazda aynı şey mevcut (başlangıç-orta-bitiş) kısmında bu yüzden tüm aşıklar analize dahil etmek zorunda mı oluyoruz.aşağıda attığım projede dahil mi etmeliyim.
2-Stabilite kirişleri üst başlık yada alt başlıkta bağlamamız statik sonuca göre yapılması mı lazım.ve de stabilite kiriş atıldığında örneğin üst baslık kısmına 2 adet mi atılmalı şayet üst başlık kısmına 1 adet atmak istediğimde makasın üst başlığı birleşim(orta nokta) yerine mi atılmalı.
3-Zip dosyasında resim 1 deki fotoda makasların üst baslık kısmına stabilite kiriş atmaya çalışırsak resimde gösterdiğim kısımda nasıl o noktayı tutturup atabiliriz ve bunun simetriğini nasıl yapabiliriz.üst baslık kısmında eğim var ondan.
4-Aşağıda attığım projede bölmeler arası açılardan kaynaklı uygun bi model şekli olmuşmudur.( makaslar en iyi her bir bölmesi 45 derecelik açıda iken çalışır. 30-60 arası açılarda modelleme yapmak uygundur.)bazı bölmeler 30-60 arasında diğer bölmeler bunların dışına çıkıyor bazen .bunun için hangi bölmeye göre bu hesabı yapalım ideal bi hesap yöntemi var mı.
5-Kar yükü hesabını yanlış mı yapıyorum. zati kar yükü bölgesi olarak 3 bölge (kynk. imo) tse 498 göre 3 bölge rakımı 1000 metreden yüksek (zip dosyasında 2 fotoğrafta mevcuttur.)aşağıdaki projede uygulamışım yanlış hesap mı yapmışım.
5-Aşağıdaki projede yine aşamıyacağım sorunlarla karşılaştım daha küçük boyutta aşık ile kurtarma şansım var mı yada ideal aşık boyutu mu kullandım ve proje tümüyle ekonomik bi sonuç mudur.daha ekonomik yapma şansım var mı?
Şimdiden çok teşekkür ederim.
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
 
Re: BETONARME KOLON-ÇELİK MAKAS PROJESİ

Merhaba;

1- Hayır, aşıkları analize sokmak zorunda değilsiniz. Bu sadece bir opsiyon, sizin projenizde çok da uygun sonuç vermez. Bu nedenle aşıkları analize sokmayınız.
2- Makas narinlik oranları ve dayanım sonuçlarına bakarak yorumlayıp eklemeniz gerekir. Aynı şekilde deformasyonlar -moda sonuçlarında tek başına hareket eden makaslar varsa, stabilite kirişleri ile bağlamanız gerekir. Üst başlıkta mahya bölgesine girerken simetrik olması için mahyanın sağında ve solunda 20 cm civarı bir mesafeden stabilite kirişi girilmesi gerekir, sizin yaptığınız gibi ortadan bir tane değil. Bunun içinde üst araç çubuğu görüntü - hedef çalışma düzlemi oluştur - seçeneğini kullanıp makas üst başlığını seçiniz. Koordinat kutusunu yerleştirdikten sonra taşınacak elemanları seçip sağ tuş taşı komutuna girin ilgili yöne 20 cm yazın, bitir çalışma düzleminde diyiniz.
4- Genel olarak bu açının tutturulması gerekir. Tüm bölmelerde değil. Genel olarak modeliniz şuanda uygun.
5- Kar yükü yanlış demedim. Kar yükünüz büyük kesitler yüksek çıkabilir.
 

Ekli dosyalar

  • 1.png
    1.png
    367.6 KB · Görüntüleme: 92
Geri
Üst