Çatı aşıklarının kesit yetersizliği basınç oluşması sorunu

Fatihcelal

Yeni Üye
Merhabalar;

Ekteki linkte bulunan projede çatı aşıklarına dere ve mahya aşığına çok yüksek oranda basınç oluşmaktadır ve kesitler kurtarmamaktadır.Daha önce forumda yazılanarı okudum önce çaprazları çizip daha sonra aşıkları çizdim yine aynı sonucu veriyor.Kurtarmayan aşıkları analiz sisteminden çıkardığımda bir sonraki aşıkta aynı problem oluşmaktadır.Aşıkları böldüm yine sorun değişmedi.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.



Konu hakkında yardımınızı rica ederim.
Teşekkürler.
 
Re: Çatı aşıklarının kesit yetersizliği basınç oluşması soru

Merhaba;

Öncelikle modellemeyi ilgilendiren çaprazların önce modellenmesi durumu doğrudur. Ancak çapraz modellemesinde sistematik ilerlemişsiniz. Genel yöntem bir bölme dolu bir bölme boş veya yapınız çok uzun değil ise ilk ve son bölmenin çapraz ile oluşturulması şeklindedir. Yapınız bu şekilde düzenlenmiştir.

Aşıklardaki soruna geldiğimizde ise:

1) Aşıkların tamamını analizden çıkarmalısınız. Aşıklar analizden çıkarıldığında üzerindeki kaplama yükleri ile birlikte kendi içinde tasarlanır ve makaslara yükü aşık reaksiyonu olarak aktarır. Çatıda çapraz kullandığımız için aşıkları analize dahil etmenize gerek yoktur. Yanal tutululuğu çaprazlar sağlar, aşıkların daha ekonomik olması için analizden çıkarılması uygundur.
2) Aşıkları tüm kesişimlerden bölmeniz halinde her bir makas üzerine oturan basit mesnetli çubuk eleman olarak analizi yapılır. Aşık sonuçlarında bu şekilde kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramlarını inceleyebilirsiniz. Aşıkları bölmez iseniz gerber kirişi mantığına uygun hale gelir, diyagramları incelediğinizde bu durumu görebilirsiniz. Gerber kirişi 3-4 açıklıkta ekonomik sonuçlar verir, üzerindeki açıklıklarda mesnet bölgesindeki ters momentin olumlu etkisi ortadan kalkar. Bu nedenle ya tüm kesişimlerden bölünüz ya da şaşırtmalı olarak aşıkları 3-4 aralıkta bir bölerek modelleme yapınız.
3) Tüm kesişimlerden böldüğünüzde aşıklarınızdan yine yetersizlik olacaktır. Sebebi ise çatı eğimizin % 25 gibi yüksek bir değer olmasıdır. Çözüm ise aslında genel sistem iyileştirmesidir. Makaslarınızın mahya bölgesi 200 cm iken uçlar 15 cm, kafes kiriş sistemlerin performansının yüksek olması için olabildiğince diyagonallerin 45 dereceye yakın olması gerekir. Kısaca makasta karelaj elde etmek ekonomi sağlar. Hem makas kesitlerinizi düşürmek hem de aşıklarınızı yeterli hale getirmek için makas yüksekliğinizi düşürmenizi tavsiye ederiz.
4) Yukarıdaki adımların projenize uygun olmadığını düşünüyor iseniz aşık kesitini arttırmak veya kolon aks mesafelerini azaltmanız gerekir.

Ekte projenizin çaprazları ve aşıkları düzenlenmiş halini bulabilirsiniz.


İyi Çalışmalar.
 

Ekli dosyalar

  • çizim.ide8demo
    6.4 MB · Görüntüleme: 646
Re: Çatı aşıklarının kesit yetersizliği basınç oluşması soru

Nurgül hanım merhaba;

Geri dönüşünüz için teşekkür ederim.
Sistemde tüm aşıkları analiz sitemine dahil edildiğinde çatıda hiç çapraz kullanılmadığında Raporları incelediğimde program herhangi bir hata vermiyor kesitler de yeterli bulunmaktadır.Bu konu hakkında düşünceleriniz nelerdir.

Çatıda kullanılan çaprazların kapasiteleri kurtarıyor ancak narinlik oranları kurtarmıyor.Bu durum için ne yapılabilir.

Teşekkür ederim.
 

Ekli dosyalar

  • Çaprazsız.rar
    2.5 MB · Görüntüleme: 144
Re: Çatı aşıklarının kesit yetersizliği basınç oluşması soru

Merhaba;

Aşıkların analize dahil edilmesi ve çapraz yerine yanal tutululuğu ve stabiliteyi sağlaması için kullanılması bir mühendislik kabulüdür. Sakıncaları da mevcuttur. Çoğu mühendis aşıkları hiç sisteme dahil etmemektedir.

Aşıkların analize dahil edilmesi için çaprazların başlangıç, orta ve bitişine hizalanması tavsiye edilmektedir. Bunun için yeni çelik yapılar yönetmeliği ile birlikte İMO' da hocaların verdiği eğitimleri inceleyebilirsiniz.
Yukarıda belirtilen iki durumda mühendislik yaklaşımıdır. Sizin yorumunuza bağlıdır.

Çaprazların narinlik sorunu için ya kesit arttırmalı ya da çapraz sayısını arttırarak boylarını değiştirmelisiniz. Bu konu ile ilgili forumda narinlik problemi olarak aratırsanız çok fazla sayıda detaylı girdi bulabilirsiniz.


İyi Çalışmalar.
 
Geri
Üst