Kazık temel çapı ve aralıkları neye göre belirlenir

ganymede

Etkin Üye
Sayın mesleştaşlarım, herkese hayırlı günler.

Kazık temel hesabı yapmamız gereken bir projemiz mevcut. Uç kazık olacak. Daha önce kazık temek projesi yapmadığım için bilgilerinize ihtiyacım var. Bazı araştırmalar yaptım lakin farklı görüşler olduğu için burada sormak istedim. Yükün tamamını kazıklara taşıtmaktansa radye temelin de yük taşıyacağını varsayarak hesap yapmak istiyorum. Bu anlamda biraz da ekonomiyi sağlamak adına kazık temel yerine kazıklı-radye yapmaya yöneldim. Bazı sorularım var:

-Kazık temel çapı ve aralıkları neye göre belirlenir? Aralıklar için (2.5-3.5)D veya (2-8)D olmalı şeklinde görüşler var. Kazık temelde yakın aralıklı, kazıklı-radyede ise nispeten uzak aralıklı olabilir şeklinde bir görüş oluştu bende, doğru mudur? Bazı denemeler yaptım. Örneğin; 60cm çapında 2m aralıklı olduğunda kazığın taşıyabileceği yük kazığa gelen yükten 4 kat daha büyüktü. Bu aralığı 4-5m'ye çıkarsam da güvenli sınırlar içinde kalacağım belki ama bu durumda kazıklar bir grup olarak çalışmayabilecek. Bu ayrımı nasıl yapmalıyım? Kazıkların grup olarak çalışması doğru mudur? Bu durumda bir kazıkta meydana gelecek oturma diğerlerini de etkilemez mi?
-Kazık temelin üst kısmı radye temelin üst kotuna kadar uzamalı mıdır, yoksa temel altında sonlanmalı mıdır?
-Kazıklar oturacağı sağlam tabakaya ne kadar girmelidir, kabul edilen belli bir oran var mıdır?
-Kazık temel yapmam durumunda radye kalınlığını tahmini olarak hangi oranda azaltmak makul olabilir, burada yine zımbalama faktörüne mi bakmalıyım? Burada merak ettiğim radye temeli başlı başına bir temel gibi mi, yoksa kazıkların başlığı gibi mi düşünmem gerektiği?
-Kazıkları programda donatısız olarak yapabilme şansımız var mı? Kazık yerine jet grout yapmak istesek bunun hesabını program ile yapabilir miyiz? Taşıma gücü yaklaşık %30 oranında aşılıyor.

İlgilenen herkese şimdiden teşekkür ederim.
 
ganymede":1hm5kiub' Alıntı:
Sayın mesleştaşlarım, herkese hayırlı günler.

Kazık temel hesabı yapmamız gereken bir projemiz mevcut. Uç kazık olacak. Daha önce kazık temek projesi yapmadığım için bilgilerinize ihtiyacım var. Bazı araştırmalar yaptım lakin farklı görüşler olduğu için burada sormak istedim. Yükün tamamını kazıklara taşıtmaktansa radye temelin de yük taşıyacağını varsayarak hesap yapmak istiyorum. Bu anlamda biraz da ekonomiyi sağlamak adına kazık temel yerine kazıklı-radye yapmaya yöneldim. Bazı sorularım var:

-Kazık temel çapı ve aralıkları neye göre belirlenir? Aralıklar için (2.5-3.5)D veya (2-8)D olmalı şeklinde görüşler var. Kazık temelde yakın aralıklı, kazıklı-radyede ise nispeten uzak aralıklı olabilir şeklinde bir görüş oluştu bende, doğru mudur? Bazı denemeler yaptım. Örneğin; 60cm çapında 2m aralıklı olduğunda kazığın taşıyabileceği yük kazığa gelen yükten 4 kat daha büyüktü. Bu aralığı 4-5m'ye çıkarsam da güvenli sınırlar içinde kalacağım belki ama bu durumda kazıklar bir grup olarak çalışmayabilecek. Bu ayrımı nasıl yapmalıyım? Kazıkların grup olarak çalışması doğru mudur? Bu durumda bir kazıkta meydana gelecek oturma diğerlerini de etkilemez mi?
-Kazık temelin üst kısmı radye temelin üst kotuna kadar uzamalı mıdır, yoksa temel altında sonlanmalı mıdır?
-Kazıklar oturacağı sağlam tabakaya ne kadar girmelidir, kabul edilen belli bir oran var mıdır?
-Kazık temel yapmam durumunda radye kalınlığını tahmini olarak hangi oranda azaltmak makul olabilir, burada yine zımbalama faktörüne mi bakmalıyım? Burada merak ettiğim radye temeli başlı başına bir temel gibi mi, yoksa kazıkların başlığı gibi mi düşünmem gerektiği?
-Kazıkları programda donatısız olarak yapabilme şansımız var mı? Kazık yerine jet grout yapmak istesek bunun hesabını program ile yapabilir miyiz? Taşıma gücü yaklaşık %30 oranında aşılıyor.

İlgilenen herkese şimdiden teşekkür ederim.

Merhaba...
Öncelikle bu konu temel mühendisliği alanında olduğu için uzman bir geoteknik mühendisinden bilgi veya danışmanlık almanızda fayda var.
Kazıklı temeller tamamen kapalı bir kutu gibi araştırmalar sürekli devam ediyor gerçi tüm konularda araştırmalar devam ediyor ama yük paylaşımları ile ilgili net birşey yok. Yani bilinmeyen çok olduğu için kesin sonuca ulaşmak imkansız gibi. Kazıkları 3 boyutlu modelleyerek grup etkisini kontrol edebilirsiniz. Yani gerilme soğanlarının kesişimlerine göre birbirlerinden yük çaldıkları için gereksiz kayıplarınız olabilir.
Temelde gereken ankraj şartlarını sağladıktan sonra yukarı kadar uzatmanıza gerek yoktur bu benim görüşüm. Zımbalama ve momentlerini karşıladığı kalınlıkta olması yeterli tabi göz emniyetini sağlamalı :)
Uç kazığı yapmanızdaki amaç sağlam zemine ulaşmak gibi duruyor. Uç kapasiteniz yetmiyorsa gerekli sürtünme kuvvetini sağlayana kadar sağlam zemine girmenizde fayda var üstteki zemini bilmeden konuşuyorum yani sürtünme kuvveti almadığını kabul ediyorum.
Kazıkların gelen etkiler altında burulmasını, kesmesini özellikle temelin tam altında engelleyecek kadar kalın olması gerek. Yüksekliğe göre belli çap oranları bazı yerlerde yazmakta netten bakabilirsiniz. Yani narin olmaması gerek.
Bazı sistemlerde iki tabakalı ayrı temel yapılarak kazıkların etkilerden kurtulması sağlanabilir.
Uç kazıklarını donatısız yapamazsınız fore kazık betonarme...
jet grout zemin iyileştirme için kullanılıyor genelde.
Burada tam olarak amaç nedir? O önemli taşıma gücü, Oturma, Sağlam zemine Ulaşmak. Yani dönüp dolaşıp başa geliyoruz. Geoteknik alanında uzman bir kişiden destek alın projeniz büyükse hatta iki farklı kişiden. İşin ekonomisini çok etkiler bu kontroller.
Ben bildiğim kadarıyla anlattım. Başka arkadaşlarda anlatırsa faydalanmış oluruz. Yanlışımız varsa öğrenmiş oluruz. Herkese İyi çalışmalar...
 
Sorularınızın cevabı değil ama yine de hatırlatmak istedim. Yapınızın sınfına göre doğrusal olmayana hesap gerekirse tasarım gözetmeni ile anlaşmanız gerekebilir. Gerekli bilgiler deprem yönetmeliği 16. kısımda var. Bu ara radye temelle bağlantısı olmayan kazıklar moda.
 
Sayın zalman ve sereze yanıtlarınız için teşekkür ederim. Benim için araştırma safhası devam ediyor..


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
zemin emniyetinde %30 bir fazlalık var anladığım kadarıyla. bu kanıya nereden vardınız. çünkü zeminin taşıma gücünün hesabı eskiden olduğu gibi tek bir değer değil. temel boyutuna derinliğine, zeminde oluşan yatay ve düşey yüke göre değişiyor. yapılan jeolojik etüd çalışmalarında hangi arazi ve labaratvar deneyleri yapılmış. bir örnek olması açısından yapıtğımız bir işte jeolojik etüdcü sadece tek eksenli basınç deneyi ile kendince bir içsel sürtünme ve kohezyon bulmuş. daha doğrusu zemin kil demiş ve direk içsel sürtünme açısını sıfır kabul etmiş kohezyonu vermiş. çıkan değer 22t/m2 gibi bişeydi. biraz müteahhiti ve mimarı korkutarak bi kaç deney daha istedik hatta tekrardan gidilip sondaj falan yapıldı. ilk başta 22 çıkan değerimiz 50 lere kadar çıktı. kısacası ilk başta zeminizi biraz daha sorgulayın sonra kazığa geçin. sorunuzun biraz dışına çıktım kusura bakmayın ama yaşadığım bir olay olduğu için anlatmak istedim.
 
Temel altında oluşan ortalama gerilmem, zemin taşıma gücünü %30 kadar aşıyor. Bunu kastettim. Cevabınız önemli tabiki, konu dışı da olsa bilgi bilgidir. Ben bunun için de teşekkür ediyorum. Başlığa uzun süre yanıt gelmeyince bakmayı bırakmıştım. Siz de geç yanıtladığım için kusura bakmayın.
 
Geri
Üst